Saturday, July 5, 2014

DoRayaki~ DoraemON :P

tetiba jek teringat kat kuih nie...kesnya tgk gambar doraemon..huhuhuhu~ alahai....search2 ada la pulak...
try test tgk jadi ke tak MamaDa buat...anak2 kompen berebut kalu ckp beli ngn doraemon...melalut lak pose2 nie..

Resepinya :

Bahan-bahan:
100 gram tepung gandum
60gram gula
2 biji telur
2 sudu teh madu
Setengah sudu kecil soda bikarbonat
Setengah sudu kecil esen vanilla
Setengah sudu teh minyak masak
50ml susu segar / susu cair (boleh ditambah jika adunan terlalu pekat)
Inti :
inti kacang merah yang manis. Boleh juga menggunakan inti lain seperti coklat, blueberry, strawberry dan lain-lain (mengikut citarasa)
Cara-caranya:
1.Pukul telur dan gula sehingga kembang.
2.Masukkan madu, esen vanilla dan minyak. Kacau sebati.
3.Setelah sebati masukkan tepung bersama soda bikarbonat yang telah diayak bersama.Kacau adunan hingga sebati.
4.Masukkan susu cair/susu segar dan kacau sebati (boleh ditambah susu cair/susu segar jika adunan terlalu pekat).
5.Panas kuali 'non stick'.Tuangkan adunan ke dalam kuali dan bentukkan bulat.Ketebalan mengikut citarasa.
6.Apabila permukaan bawah adunan telah berwarna keperangan dan permukaan atas pula nampak gelembung seperti buih boleh lah diterbalikkan.Buat hingga adunan habis.
7.Sapukan inti pada sebelah pancake dan tutupkan dengan satu pancake.

Resepi Cream Puff



maaf yerk...simpan2 resepi...bulan2 puasa nie tekak x tau nak makan apa..ibu2 yg rajin pasti buatnya...share dr https://www.facebook.com/pages/Cara-Senang-Buat-Kek




Resepi Cream Puff

Bahan-bahan:
100 gm butter
170 gm air
120 gm tepung gandum/tepung roti/tepung naik sendiri(chef obie tambah jadi 140 gm)
250 gm telur (anggaran 4 biji telur saiz A)
sedikit vanilla,gula dan garam(chef obie tambah)

Cara Membuat:

1-Didihkan air bersama butter,garam,gula dan vanila.Perlahankan api.Masukkan tepung sambil dikacau dan tutup api dan terus kacau sampai sebati adunan tersebut dan membentuk segumpal adunan.

2-Biarkan sejuk sekejap adunan tersebut 5-10 minit dan masukkan dalam mixer lalu dipukul sambil dimasukkan telur sedikit demi sedikit.Adun hingga sebati.

3-Paipkan adunan menggunakan piping beg dgn acuan semprit ke dalam dulang yang dilapik kertas minyak.Seeloknya paip sebesar ibu jari kaki sahaja saiznya kerana puff ini akan mengembang dan jarakkan kedudukannya.Tekankan peak yang terbentuk di pusaran adunan supaya tidak hangus/garing nanti.

4-Sebelum dibakar spray dahulu permukaan puff tu dengan air....bakar hingga masak.
Peringatan:Oven mesti dipanaskan terlebih dahulu .

Intinya:

415 ml susu segar
5 biji kuning telur (chef obie guna 3 shj)
25 gm tepung jagung (chef obie guna tepung kastad)
100 gm gula (chef obie guna 60gm shj)
2-3 sudu makan cream jagung
sedikit vanilla

Cara Membuat:

Pukul sebentar telur kuning dengan gula dan masukkan semua bahan kecuali cream jagung,tapiskan.Kacau atas api hingga separuh pekat dan masukkan jagung cream.Terus mengacau bater ini sehingga pekat dan berkilat.Sejukkan dan boleh dipaipkan ke dalam puff.

Resepi Semperit Dahlia

Cantik sangat dgn kombinasi warna biskut semperit nie..jom cuba dr group kuih muih..nak buat x tau masa..jadi share utk simpanan blog..hehehe..


SAMPRIT DAHLIA
120g butter (buttercup atau anchor)
50g gula ising
160g tepung jagung
50g tepung castard
1 sudu teh esen vanilla
Bbrapa titis pewarna pink
Cara2
1. Pukul butter dn gula hingga kembang.
2. Masukkn esen vanilla. Pukul sebati.
3. Ayak tepung jagung dn tepung bersama.
4. Masukkn tepung ke dlm adunan dn gaul sebati... guna tangan yee..
5. Bahagikn doh kepada 2 bhgn. Bhgn pertama biarkn dgn warna asal. Bhgn kedua dititiskn dgn sedikit pewarna pink dn gaul rata.
6. Kedua2 warna diletakkn secara bersebelahan ke dlm acuan tekan samprit.
7. Tekan di ats loyang yg tlh digris.
8. Bakar suhu 160°c selama 20 mnt.
*jangan biarkn doh terdedah pd udara kerana ia akn keras. Klau dh keras mmg susah nak tekan... Klau terkeras juga, tuang sesudu susu segar (susu kotak)... uli sebati dn cuba tekan dlm acuan... klau keras gak lg, blh lah tambah sesudu lg... sampai doh kita blh ditekan dlm acuan tu...
Samprit ni rasanya lemak berkrim, rangup tp cair dlm mulut...
Selamat mencuba...

p/s: share untuk simpanan dr resepi kuihmuih group fb.

hehe~



Salam Ramadhan

Assalamualaikum..lama sangat x menaip kat sini...xde masa..busy..siap kan kerja...kadang2 mengeluh x ingat..tapi apakan daya..utk mencari rezeki...syukur atas rezeki yg Allah swt bagi..amin...
MamaDa mengambil kesempatan untuk mengucapkan salam ramadhan walaupun dah terlewat...