Saturday, July 5, 2014

DoRayaki~ DoraemON :P

tetiba jek teringat kat kuih nie...kesnya tgk gambar doraemon..huhuhuhu~ alahai....search2 ada la pulak...
try test tgk jadi ke tak MamaDa buat...anak2 kompen berebut kalu ckp beli ngn doraemon...melalut lak pose2 nie..

Resepinya :

Bahan-bahan:
100 gram tepung gandum
60gram gula
2 biji telur
2 sudu teh madu
Setengah sudu kecil soda bikarbonat
Setengah sudu kecil esen vanilla
Setengah sudu teh minyak masak
50ml susu segar / susu cair (boleh ditambah jika adunan terlalu pekat)
Inti :
inti kacang merah yang manis. Boleh juga menggunakan inti lain seperti coklat, blueberry, strawberry dan lain-lain (mengikut citarasa)
Cara-caranya:
1.Pukul telur dan gula sehingga kembang.
2.Masukkan madu, esen vanilla dan minyak. Kacau sebati.
3.Setelah sebati masukkan tepung bersama soda bikarbonat yang telah diayak bersama.Kacau adunan hingga sebati.
4.Masukkan susu cair/susu segar dan kacau sebati (boleh ditambah susu cair/susu segar jika adunan terlalu pekat).
5.Panas kuali 'non stick'.Tuangkan adunan ke dalam kuali dan bentukkan bulat.Ketebalan mengikut citarasa.
6.Apabila permukaan bawah adunan telah berwarna keperangan dan permukaan atas pula nampak gelembung seperti buih boleh lah diterbalikkan.Buat hingga adunan habis.
7.Sapukan inti pada sebelah pancake dan tutupkan dengan satu pancake.

Resepi Cream Puff



maaf yerk...simpan2 resepi...bulan2 puasa nie tekak x tau nak makan apa..ibu2 yg rajin pasti buatnya...share dr https://www.facebook.com/pages/Cara-Senang-Buat-Kek




Resepi Cream Puff

Bahan-bahan:
100 gm butter
170 gm air
120 gm tepung gandum/tepung roti/tepung naik sendiri(chef obie tambah jadi 140 gm)
250 gm telur (anggaran 4 biji telur saiz A)
sedikit vanilla,gula dan garam(chef obie tambah)

Cara Membuat:

1-Didihkan air bersama butter,garam,gula dan vanila.Perlahankan api.Masukkan tepung sambil dikacau dan tutup api dan terus kacau sampai sebati adunan tersebut dan membentuk segumpal adunan.

2-Biarkan sejuk sekejap adunan tersebut 5-10 minit dan masukkan dalam mixer lalu dipukul sambil dimasukkan telur sedikit demi sedikit.Adun hingga sebati.

3-Paipkan adunan menggunakan piping beg dgn acuan semprit ke dalam dulang yang dilapik kertas minyak.Seeloknya paip sebesar ibu jari kaki sahaja saiznya kerana puff ini akan mengembang dan jarakkan kedudukannya.Tekankan peak yang terbentuk di pusaran adunan supaya tidak hangus/garing nanti.

4-Sebelum dibakar spray dahulu permukaan puff tu dengan air....bakar hingga masak.
Peringatan:Oven mesti dipanaskan terlebih dahulu .

Intinya:

415 ml susu segar
5 biji kuning telur (chef obie guna 3 shj)
25 gm tepung jagung (chef obie guna tepung kastad)
100 gm gula (chef obie guna 60gm shj)
2-3 sudu makan cream jagung
sedikit vanilla

Cara Membuat:

Pukul sebentar telur kuning dengan gula dan masukkan semua bahan kecuali cream jagung,tapiskan.Kacau atas api hingga separuh pekat dan masukkan jagung cream.Terus mengacau bater ini sehingga pekat dan berkilat.Sejukkan dan boleh dipaipkan ke dalam puff.

Resepi Semperit Dahlia

Cantik sangat dgn kombinasi warna biskut semperit nie..jom cuba dr group kuih muih..nak buat x tau masa..jadi share utk simpanan blog..hehehe..


SAMPRIT DAHLIA
120g butter (buttercup atau anchor)
50g gula ising
160g tepung jagung
50g tepung castard
1 sudu teh esen vanilla
Bbrapa titis pewarna pink
Cara2
1. Pukul butter dn gula hingga kembang.
2. Masukkn esen vanilla. Pukul sebati.
3. Ayak tepung jagung dn tepung bersama.
4. Masukkn tepung ke dlm adunan dn gaul sebati... guna tangan yee..
5. Bahagikn doh kepada 2 bhgn. Bhgn pertama biarkn dgn warna asal. Bhgn kedua dititiskn dgn sedikit pewarna pink dn gaul rata.
6. Kedua2 warna diletakkn secara bersebelahan ke dlm acuan tekan samprit.
7. Tekan di ats loyang yg tlh digris.
8. Bakar suhu 160°c selama 20 mnt.
*jangan biarkn doh terdedah pd udara kerana ia akn keras. Klau dh keras mmg susah nak tekan... Klau terkeras juga, tuang sesudu susu segar (susu kotak)... uli sebati dn cuba tekan dlm acuan... klau keras gak lg, blh lah tambah sesudu lg... sampai doh kita blh ditekan dlm acuan tu...
Samprit ni rasanya lemak berkrim, rangup tp cair dlm mulut...
Selamat mencuba...

p/s: share untuk simpanan dr resepi kuihmuih group fb.

hehe~



Salam Ramadhan

Assalamualaikum..lama sangat x menaip kat sini...xde masa..busy..siap kan kerja...kadang2 mengeluh x ingat..tapi apakan daya..utk mencari rezeki...syukur atas rezeki yg Allah swt bagi..amin...
MamaDa mengambil kesempatan untuk mengucapkan salam ramadhan walaupun dah terlewat...




Tuesday, April 29, 2014

Wanita Pertama Masuk ke Syurga

Pada suatu hari Fatimah bertanya Rasulullah, siapakah perempuan pertama yang bakal masuk syurga. Baginda menjawab, seorang wanita yang bernama Muti’ah. Fatimah terkejut, ternyata bukan dia seperti yang dibayangkannya. Mengapa orang lain, pada hal dia adalah puteri Nabi ?
Timbul keinginannya untuk mengetahui siapakah Mutiah itu. Apakah gerangan yang dilakukannya sampai mendapat penghormatan begitu tinggi ? Sesudah meminta izin daripada suaminya, Ali bin Abu Talib , Fatimah berangkat mencari rumah Mutiah. Puteranya yang masih kecil Hasan menangis ingin ikut lalu didukungnya Hasan ke rumah Mutiah.
Fatimah mengetuk pintu rumah Mutiah dan memberi salam. Wa’alaikumussalam! Siapa di luar? Terdengar jawapan lemah lembut dari dalam. Suara cerah dan merdu.
“Saya Fatimah, puteri Rasulullah”
“Alhamdulillah, alangkah bahagianya saya hari ini, Fatimah sudi berkunjung ke gubuk saya” terdengar kembali jawapan dari dalam. Kali ini nyata lebih gembira lagi makin dekat dengan pintu.
“Sendirian Fatimah?” Tanya Muti’ah
“Aku ditemani Hasan” Kata Fatimah
“Aduh, maaf ya” suara Muti’ah terdengar menyesal.
” Saya belum mendapat izin suami untuk menemui tamu lelaki” jawab Muti’ah
” Tapi Hasan masih kecil” jelas Fatimah
” Meskipun kecil, Hasan lelaki. Esok saja datang lagi, saya minta izin kepada suami,” sahut Mutiah tidak kurang kecewanya.
Esoknya Fatimah datang dengan membawa Husain sekali. Selepas memberi salam dan dijawap gembira, Mutiah berkata dari dalam.
“Datang dengan Hasan Fatimah? Suami saya sudah memberi izin”
“Ya dengan Hasan dan Husain ”
“Ha? Mengapa tidak beritahu dari kelmarin?”
“Yang dapat izin cuma Hasan. Husain belum. Saya terpaksa meminta izin dari suami” jawab Muti’ah.
Hanya esok harinya baru mereka disambut baik oleh Mutiah di rumahnya. Keadaan rumah itu sangat sederhana. Tidak ada satu pun perabot mewah. Namun semuanya teratur rapi membuat tetamu senang berada di rumah itu. Fatimah kagum melihat suasana yang menyenangkan itu. Sehingga Hasan dan Husain yang biasa di rumah orang, kali ini nampak asyik bermain.
“Maaf ya, saya tidak boleh menemani Fatimah duduk. Sebab saya sedang menyiapkan makanan untuk suami saya” kata Muti’ah sambil sibuk di dapur.
Hampir waktu tengahari, masakan itu sudah siap semuanya lalu diletakkan diatas talam. Mutiah mengambil rotan dan diletakkan di sebelah hidangan.
Fatimah bertanya kepada Mutiah “suamimu kerja di mana?”
“Di ladang” Jawab Muti’ah
“Sebagai pengembala?” soal Fatimah.
“Bukan. Bercucuk tanam” Jawab Muti’ah lagi.
“Tapi mengapa kau bawakan rotan juga?” tanya Fatimah.
“Rotan itu saya sediakan untuk keperluan lain. Kalau suami saya sedang makan , saya tanyakan apakah masakan saya sedap atau sebaliknya. Kalau suami saya jawab, “sedap”, takkan terjadi apa-apa.Jika tidak sedap, rotan itu saya berikan kepadanya agar dirotan punggung saya sebab ia tidak menyenangkan suami”.
“Atas kehendak suamimukah kau bawa rotan itu” tanya Fatimah.
“Oh, sama sekali tidak. Suami saya seorang yang penyayang. Ini semata-mata kehendak saya agar jangan sampai menjadi isteri derhaka kepada suami.”
Fatimah lantas meminta izin pulang. Dalam hati berkata, patut kalau Mutiah menjadi perempuan pertama masuk syurga, lantaran baktinya kepada suami begitu besar dan tulus.
Diberitakan dalam berjuta-juta wanita di dunia ini, Muti’ah yang paling awal akan masuk ke dalam syurga. Apakah keistimewaan beliau mengatasi wanita lain?
Hanya Allah yang mengetahuinya. Tapi daripada sejarah cerita yang di khabarkan, saya membuat andaian, Muti’ah sangat sangat menghormati suaminya. Sangat sangat taat kepada suaminya. Layanan beliau kepada suaminya mungkin yang terbaik mengatasi wanita lain.
Wallahu a’lam

Sumber: http://myibrah.com/wanita-pertama-masuk-ke-syurga
http://lenggangkangkung-my.blogspot.com

DOA ISTIKHARAH'


Tuesday, March 18, 2014

KEK CHEESE MELELEH


Cheesecake Meleleh - Kek Sponge

Bhn2 Utk Kek
*100g tepung hongkong/tepung kek
*60g tepung jagung
*1 sudu kecil baking powder
1 sudu besar ovalette
100g gula kastor
4 biji telur
2 biji kuning telur
50ml air sejuk/susu cair
75g mentega cair

Cara Membuat
1)Ayakkan dahulu bahan yang bertanda*
2)Mixkan semua bahan di atas kecuali mentega cair.
3)Pukul sampai gebu baru masukkan mentega cair.Sebatikan.
4)Bakar dalam oven pada suhu 160c-170c selama 45 minit @sehingga masak.

Untuk Cream
250g cream cheese
120g susu pekat manis
50ml Susu Cair/Susu Segar/UHT Whipping cream

Mix semua bahan dia atas hingga sebati,
adunan ini memang cair.
(bagi yg nak cair lg,tmbh lg sedikit Susu Cair/susu Segar/UHT Whipping Cream ye)

Untuk Hiasan 1 buku (250g) cheddar cheese,diparut

Cara penyediaan
1)Kek yang masak tadi sejukkan dulu kemudian bahagi pada 2 keping,tuangkan cream cheese di atas kepingan pertama.
2)Lapiskan dengan kek,tuang semua baki cream cheese tadi.
3)Parutkan cheddar cheese di atas kek.Siap.

Choc Moist Cheese Cake Meleleh
-2 cwn tepung gandum
-1 cwn koko
-1 cwn milo
-1 cwn susu pekat
-1 cwn minyak masak/olive oil
-1 cwn air panas
-1 cwn gula
-4 bjk telor
-1/2 sudu kecil baking powder
-1/2 sudu kecil soda bikarbonat

Cara Membuat
masukkan semua adunan ke dalam bekas
mix kan semuanya sehingga sebati
bakar masak sehingga 30-45 minit..masak sehingga masak

Untuk Cream
250g cream cheese
120g susu pekat manis
50ml Susu Cair/Susu Segar/UHT Whipping cream

Mix semua bahan dia atas hingga sebati,
adunan ini memang cair.
(bagi yg nak cair lg,tmbh lg sedikit Susu Cair/susu Segar/UHT Whipping Cream ye)

Untuk Hiasan 1 buku (250g) cheddar cheese,diparut

Cara penyediaan
1)Kek yang masak tadi sejukkan dulu kemudian bahagi pada 2 keping,tuangkan cream cheese di atas kepingan pertama.
2)Lapiskan dengan kek,tuang semua baki cream cheese tadi.
3)Parutkan cheddar cheese di atas kek.Siap.

Ok selamat mencuba semuanya

Share ..untuk tatapan kawan2 dan simpanan resepi sayew
Dari FB:

BISKUT PELANGI



250 gm mentega
175 gm gula kastor
100 ml putih telur
200 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung
1/4 sudu teh emplex

Pewarna merah, oren, kuning, hijau dan biru
Loyang khas lidah kucing di gris dengan sedikit mentega

1-Ayak tepung jagung, tepung gandum dan emplex, ketepikan
2- Dalam mixer pukul mentega dan gula hingga berkrim
3- Masukkan putih telur sedikit demi sedikit dan putar hingga sebati
4- Masukkan tepung dan kaup balik dengan spatula hiungga rata
5- Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian
6- Letakkan pewarna untuk setiap bahagian
7- Masukkan dalam piping bag atau bag plastik untuk setiap warna berlainan
8- Potong hujung muncung bag plastik atau piping bag kecil
9- Paipkan atas loyang lidanh kucing mengikut corak yang di kehendaki mengikut warna pelangi
10- Bakar dalam oven pada suhu 150 C selama 15 ~ 20 minit
Jaga jangan sampai keperangan dan hangus kerana warnanya akan pudar dan tidak menyerlah
11- Biarkan sejuk sebelum di simpan di dalam bekas kedap udara
 
share untuk semua dr fb:
 

BiskuT LAPIS CHEESE~



Bahan2nya:
A
250g cream cheese
1/2 tin / 250g susu pekat

B
1 paket biskut masin (saya guna Golden cracker Julie's)

C
Oat / nestum
# saya guna dua2 sekali (Quacker oat with cereal)

Cara2 membuatnya:
1. Sediakan loyang false bottom pan segiempat bersaiz 8 inci, supaya mudah untuk keluarkan dari acuan nanti. Alaskan dasar loyang dengan plastic wraper.

2. Pukul bahan A hingga lembut & berkrim. Ketepikan.

3. Susun biskut dengan kemas dalam loyang.

4. Sapukan rata adunan cheese sedikit atas biskut yang disusun tadi. Taburkan dengan bahan C.

5. Ulang semua proses tadi hingga biskut & adunan cheese habis. Tutup & sejukkan 1-3 jam atau semalaman baru dipotong.


Share untuk peminat kek ..