Saturday, November 20, 2010

SELEPAS HUJAN LEBAT DI TAMAN BUKIT INDAH AYER HITAM ,JOHOR

Nie gambor selepas hujan...burung layang2 sedang makan kalkatu@ kekatu..ya ke..aku eja..haha..x tau r..layan semua gambor2 nie yer...ehehehe~
tempat kejadian : taman bukit Indah ,ayer hitam ,johor.
masa:petang jam 545(x silap la)
Hari: Selasa sehari sebelum raya haji..








Salam AidilAdha...

Salam AidilAdha buat semua umat Islam Didunia...



Itu Jer Taipan HAri ini...hahaha~ sbb Otak ku dh penuh dgn  Hal x dijangka..huh~ mencik..tp kene sabor gak ujian dari Allah swt..tempuhi jgk la kan...kita manusia biasa..harap2 lps nie..lebih banyak yg dapat aku pelajari...Korang semua aku doakan sabar menghadapi segala dugaan dariNya..Amin..

Saturday, November 13, 2010

APA YG HEBAT SGT SAMPAI XDE BENDA LAIN NK DIJUAL..

Astagfirullah hal azim...12 lagi bayi dicari..apa keje yg menyeronokkan sampai keje nie dia buat..eh...eh..eh..pelik betul manusia nie kan...



Suspek dibayar sehingga RM15,000 seorang



KUALA LUMPUR: Suspek wanita yang hidup mewah kerana dipercayai menjadi pembekal bayi kepada sebuah hospital swasta di Jalan Ipoh di sini, dikesan sudah menjual l2 bayi kepada hospital itu sejak beberapa tahun lalu.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Mohd Zinin, berkata kini pihaknya sedang mengesan bayi yang diragui statusnya itu dan tidak menolak kemungkinan ada kaitan dengan suspek

Friday, October 22, 2010

Salam JUmaaT

Assalamualaikum...Salam sejahtera..thanxxss yer sudi singgah kat blog ske nie..ske dh lama menyepi..uhukss..bz la katakan...bkn bz apa sangat bz ngan family ckit..baru balik dr KL anak sedara sulong kawen..huhu~ beshhh jgk kan kenduri kawen nie...mcm2 gelagat n peel org adew...penat lorrr...ke hulu kehilir tp suke dapat tolong...Alhamdulillah majlis berjalan dgn lancar dan sempurna..amin..InsyaAllah gambar akan kawen akan skeske uploadkan..skeske letak lew gambor satu dua ek..byk lg tp lum sempat nk upload..

zana pengantin..

 this me,my hubby n adam..hehehhee~

Sunday, September 26, 2010

Salam Hujung Minggu~

Salam semua...hye...wakpe arinie..kalo kat kb..ini hari semua dh mula kerja..kalo kat KL,Phg,Perak,Johor,Melaka,N9,Selangor rasanya ini hari utk rest ..kan kan kan..tul tak..??Bagi aku yg x kerja nie...sentiasa jer x rest..keje pun sdirik2 ikut sukeee(masa sdiri..kerja mengadap blog nie..) hehehe..

So,xde idea sebenarnya nie..ku ucapkan SELAMAT BERHUJUNG MINGGU untuk semua...tadaaaaaaaaaaa

Saturday, September 25, 2010

Pengorbanan cinta~

Maulana - RSVP Lirik

Kali pertama ku melihat hati sudah rasa terpikat
Bila kau membalas senyuman
Ku berkhayalan…
Kita berdua jatuh cinta
Kau milikku dan ku kau punya

Tapi di dalam realiti belum pasti
Ku pinta kau répondez s’il vous plaît
Jangan biar ku fikir ku bertepuk sebelah tangan
Ku rayu kau répondez s’il vous plaît
Agar dapat berakhir angan yang mengganggu fikiran

Dah tak mampu berselindung lagi
Cinta yang lahir dalam hati
Aku tahu kau juga mahu tetapi malu
Andainya benar katakanlah agar dapat mengorak langkah

Bila ku ketuk pintu hatimu
Izinku masuk
Luahkanlah ku perlu tahu
Luahkanlah isi hatimu



Friday, September 24, 2010

PUISI DOA UNTUK AYAH DAN IBU

       Ya Allah,
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka.......
Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya,
atas didikan mereka padaku dan Pahala yang
besar atas kasih sayang yang mereka limpahkan
padaku,
peliharalah mereka sebagaimana mereka
memeliharaku.
Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan
atau kesusahan yang mereka deritakan kerana
aku,
atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana
perbuatanku,
maka jadikanlah itu semua penyebab susutnya
dosa-dosa mereka dan bertambahnya pahala
kebaikan mereka dengan perkenan-Mu ya Allah,
hanya Engkaulah yang berhak membalas
kejahatan dengan kebaikan berlipat ganda.
Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka
sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku
memberi syafa'at untuk mereka,
sehingga kami semua berkumpul
bersama dengan santunan-Mu di tempat
kediaman yang dinaungi kemulian-Mu,
ampunan-Mu serta
rahmat-Mu..........
Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia
Maha Agung,
serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah
yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.

Amin Ya Rabbul Alamin..

Marilah kita kenangkan dosa kita kepada orang
tua kita. Siapa tahu hidup kita dirundung nestapa
kerana kedurhakaan kita. Kerana kita menghisap
darahnya, tenaganya, airmatanya, keringatnya.
Barangsiapa yang matanya pernah sinis melihat
orang tuanya. Atau kata-katanya sering mengguris
hatinya, atau yang jarang memperdulikan dan
 
mendoakannya.kita juga selalu menyalahkan org tua sedangkan mereka byk membantu kita dalam kesusahan..pertolongan mereka selalunya tidak kelihatan kerana ibubapa tidak pernah meminta dan memberitahu sesiapa pun pertolongan yg diberi.semakin tua semakin manja manusia ini..itu adalah lumrah hidup..kerana ingin bermanja dan mengambil perhatian anak2 nya..jadi jgn kita lihat diluaran sahaja ttg ibubapa org lain dgn pergolakan keluarga..kerana kita tidak tahu apa yg terjadi pd satu2 keluarga.
Percayalah bahawa anak yang derhaka
siksanya didahulukan di dunia ini.

Ayah... Ibu ampunkanlah dosa-dosa anakmu...

PETIKAN PUISI INI DIAMBIL DARI BLOG islamdigest.blogspot.com

Tips Hilangkan Stress..

TIPS UTK HILANGKAN STRESS 

Terdapat beberapa tips yang kita boleh amalkan bertujuan mengurangkan
tekanan hidup. Antaranya ialah :

1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk

Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk
sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan
mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan
diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca
akan mudah diingati.

2) Perbanyakkan membaca Al-Qur'an

Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca
Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca
Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti
ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai
teman paling akrab pada sepanjang waktu.

3) Banyakkan Solat Sunat

Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal
ibadat kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat
sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai
solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam
dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan
kekuatan daripada Allah.

4) Selalu berdoa kepada Allah

Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini
bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan
secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat,
tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan
dan iqamah. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang
benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki
tidak akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh.
Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa
hanya kepada Allah yang Esa.

5) Bersangka baik dengan Allah

Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan
dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang
Berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu,
kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan-Nya
jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa
tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

6) Lakukan kegiatan luar seperti bersukan

Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak
yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita
melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan
seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita
meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga
akan bertambah erat dan kukuh.

7) Amal diet dengan disiplin yang kuat

Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan
salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Oleh itu, cara untuk
mengurangkan tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat.
Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan
penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing
manis.

8) Menangis dengan sepuas hati

Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat
diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan
hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut
dalam hati boleh menyebabkan diri merana. "Luaran lain hati lain" ada
sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka
seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Sebagai contoh,
bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang
Maha mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.

9) Hargai kebolehan diri sendiri

Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita
mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk
melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja.
Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan
tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti
menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.

10) Cintai diri sendiri

"Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain".
Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita
perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri
kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu
dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan
kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman. Kesimpulan Sebagai
kesimpulannya, tekanan kerja bukanlah satu bebanan yang sukar untuk
diatasi. Dengan usaha yang gigih dan kesabaran yang tinggi serta jalan
penyelesaian yang jitu, bebanan yang kita alami pastinya akan dapat
diselesaikan dengan jayannya.

Thursday, September 23, 2010

Art of flowers

 Jom tengOk2 Roses nie..menenangkan jiwa.. ;)

jambangan bunga nie tampak segar kan..herm... ;)


halus jer nampak pic nie..so sweet...


kelopak bunga mekar..indahnyer kalo boleh bauuuu..huuuuu~


lembut ..selembut harumannya



Petanda Kamu Seorang Penyabar ;)

 Walaupun dah berbulan- bulan temanmu masih tidak bayar hutang,kamu just kata `TAK APA` kalo ko ade duit nnt bayar la ek..SABOR nyer dier..(aku leh ke wat camtu??) :p~

 Penantian satu penyeksaan.Namun kamu tetap tersenyum walaupun si dia hanya tiba di tempat janji selepas 2 jam..huhu~(kalo aku la..uih~ mau aku balik terus..)

Susah nk lihat kemarahan kamu..sehingga kan ade owg ckp ko jenis yg xde perasaan ..owg watpe pun ko rilek jerk..

Kamu seringkali menasihatkan kepada teman2 mu ..walaupun dirimu selalu dikutuk dibelakang..(apa nk jadi la ek..)

Adik mu telah mematahkan gincu kesayangan mu yg LIMITED edition..huk~ tp ko boleh lg sabar..

Semasa beratur di lane tol ade 3 kereta yg memotong que..ko masih lg tersenyum...(aduh~ baiknyers..)

Wednesday, September 22, 2010

Petua org tua2..

SEkadar bacaan..leh la kalo nk cuba..tp aku pernah cuba yg guna santan jerk...herrrrr~ pening jap sbb bau nyesss.. :P

SANTAN BOLE MELEMBUTKAN  & MENYINARKAN RAMBUT..

CARA2"
Secawan santan campurkan dgn asam jawa..sapukan biar rata kesemua rambut..bungkus rambut dgn tuala besih.biarkan selama 10minit @ 15minit.. dan basuh...

Cuba yer jgn x cuba..tgk keberkesanan nya...InsyaAllah lakukan 2- 3 kali seminggu..dapat hasil nya..

Resepi Puding Triffle

 Assalamualaikum....Selamat Sejahtera ..buhsan2 gni rasa lak nk menaip..nie 1st nk menceloteh dlm blog..selalu nya dok membebel kat ank2..anak pun dh naik bingal sbb mama dia selalu jer membebel..nk suh berenti membebel masa tido jer la..sib baik laaa kan ALLAH swt nie telah memberi waktu tido untuk berehat...syukur Alhamdulillah...dah lama aku cari resepi nie..arinie baru jumpa...so apa kata aku kongsi kat cni..mudah mudahan kalo..esok lusa..tulat @ tahun depan..aku igt apa yg aku nk buat...hehehe~ apa lagi meh layan resepi nie..resepi nie pun aku copy paste dr My Resepi..sib baik ade My Resepi kan...haaaaaaa...~ dah dah dah...sedap jer menaip..meh meh kita cuba resepi nie dulu... ;)


Bahan-bahan ( 5-7 org )

  • 1 tin susu cair
  • 1 sd besar gula
  • 4 sd besar tepung kastard
  • 1 mangkuk air- utk dicampurkan dengan kastard
  • ½ biji kek gulung sederhana saiznya
  • 1 tin buah-buahan campur- asingkan air dan buahnya
  • 1 peket agar-agar jeli kristal Nona
  • 1 mangkuk air panas

Cara-cara

  1. Panaskan susu cair dengan gula. Kecilkan api.
  2. Bancuh tepung kastard dengan semangkuk air sejuk. Masukkan bancuhan tadi ke dalam susu cair yang sedang mendidih, Masak hingga betul-betul pekat dan kastard pekat. Tutup api.
  3. Di dalam bekas berasingan, susunkan kek gulung sehingga habis. Kemudian, basahkan dengan air buah-buahan tin.
  4. Masukkan buah-buahan tin hingga habis.
  5. Tuangkan bancuhan kastard ke atas susunan buah-buahan tadi.
  6. Untuk jeli, larutkan jeli bersama semangkuk air panas. Kacau hingga sebati.
  7. Akhir sekali, tuangkan jeli tersebut di atas kastard dan sejukkan. Bila betul-betul keras, bolehlah dihidangkan.